Inspectie met drones

Inspecties met drones worden steeds vaker gebruikt in verschillende sectoren, zoals de bouw, energie, landbouw en transport, om op een efficiënte en veilige manier inspecties uit te voeren op moeilijk bereikbare locaties. Met behulp van drones kunnen we snel en gemakkelijk beelden maken van objecten, structuren en gebieden die anders moeilijk toegankelijk zouden zijn, waardoor problemen sneller kunnen worden geïdentificeerd en opgelost. De technologie biedt veel voordelen, zoals kostenbesparingen, tijdwinst en een vermindering van het risico op ongevallen en letsel voor de inspecteurs.

Daarnaast bieden we indien gewenst via onze partners ook AI (Artificial Intelligence) aan op onze inspectie werkzaamheden.

Wat betekend Artificial Intelligence eigenlijk?  Simpel gezegd heeft kunstmatige intelligentie betrekking op systemen of machines die onze eigen intelligentie nabootsen om taken uit te voeren en die zichzelf tijdens dat proces kunnen verbeteren op basis van de vergaarde informatie.   Bij de inspectie van bruggen (kunstwerken) kunnen aan de hand van de ingewonnen data modellen gemaakt worden die automatisch schades op de brug kunnen identificeren. Dat zou kunnen gaan om corrosieplekken,  breuken of andere soorten beschadigingen. Maar ook het automatisch identificeren van schades of andere imperfecties aan de rotoren van windmolens. behoort tot de mogelijkheden.

Enkele voorbeelden

Inspectie plaatsing en positie LEVVEL-BLOCS op de afsluitdijk.

Dit voorbeeld is een pilot project welke we in opdracht van Rijkswaterstaat hebben uitgevoerd. Voor het consortium Levvel-blocs hebben we een inspectie uitgevoerd op de posities van de speciaal ontworpen betonblokken. Dit om de precieze positie van de blocs te bepalen. Hiervoor hebben we gedemonstreerd dat we dat proces konden automatiseren middels AI.

M300 drone met H20T sensor, RTK station en grondpunten


Drone-inspectie en Visualisatie Hartelkering, Botlek Rotterdam

De beheerder van de Hartelkering wil nieuwe (visuele) technieken inzetten om cruciale onderdelen van de kering inzichtelijk te maken of te monitoren. Hiermee kan de kering uniform en efficiënt beheert worden en opleiding, training en inzet van medewerkers wordt efficiënter.

Leren met Moderne Technieken

Voor het visualiseren en inspecteren van de Hartelkering maken we gebruik van moderne technieken. 360˚ fotografie maar ook 3D imaging obv 360˚ foto’s voor de binnenruimte van de kering. (nu niet zichtbaar ivm met veiligheid) Hiermee is het mogelijk om de resultaten online, vanaf pc of mobiele apparaten te bekijken. Hiermee heeft iedereen gemakkelijk toegang tot de data en kan deze gemakkelijk gebruikt worden als digitaal leermiddel.

  • Interactieve 360° Virtuele tour → Online omgeving met interactieve elementen, e-learning en quiz mogelijkheden.

  • 3D puntenwolk viewer → met interactieve elementen en inspectie tools.

M210 V2 RTK + z30.   Sony A7RIV + Robotische panoramakop


Drone-inspectie bruggen.

Bruggen zijn een belangrijk onderdeel van onze infrastructuur. Het is daarom erg belangrijk dat er onderhoud op wordt gepleegd. De mate van onderhoud hangt af van de de algehele staat van het kunstwerk en dat wordt weer door de inspecteur van de beheerder  gedaan.  Laat Float 360 hierbij de ogen van de inspecteur zijn door van het te inspecteren object middels fotogrammetrie. Wij brengen het Kunstwerk rondom in beeld en maken er een 3D model van.  Met AI (Artificial Intelligence) kunnen we zelf al werk uit handen nemen van de inspecteur door schades automatisch te detecteren .  Het bied veel voordelen t.o.v. de traditionele inspectie methode. Het kant sneller en veiliger. Geen hoge stellingen bouwen en de mensen op hoogte te laten werken maar het gerenderde model vanaf de computer bekijken. Plus dat het kan gebeuren zonder hinder te veroorzaken voor het trein en scheepvaartverkeer.

M300  RTK + p1 |  Sony A7RIV | Fujifilm GFX 100 


Automatische schadebeeldherkenning brengt slijtage en schade aan bruggen en andere kunstwerken beter, sneller en goedkoper in beeld dan toe nu toe mogelijk was. 

Bruggen moeten regelmatig geïnspecteerd worden. Zitten er geen scheurtjes in, zijn er geen beginnende vervormingen, waar vindt roestvorming plaats? Zo’n inspectie is een flinke klus, die veel tijd en geld kost en vaak ook tot verkeershinder leidt.

Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group ontwikkelde daarom een nieuwe inspectiemethode: automatische schadebeeldherkenning. Hierbij brengen hoge resolutiecamera’s bevestigd aan drones de gehele constructie in beeld. Vervolgens maakt men met beelden een computermodel van de constructie (een digital twin), waarna een goed getraind algoritme in dit model de corrosievorming en eventuele schade opspoort.

‘Met name bij bruggen die moeilijk toegankelijk zijn, bewijzen de drones hun waarde’, zegt senior adviseur Rendel Verkijk van Antea Group. Met de traditionele methode waren hoogwerkers en pontons nodig om bij deze bruggen schade op te sporen. Lastig bereikbare plekken zijn met drones echter makkelijker en veiliger in beeld te brengen.

Het algoritme haalt vervolgens veel meer informatie uit de beelden dan een inspecteur zou doen: bij een reguliere inspectie worden doorgaans zo’n zeshonderd beelden beoordeeld, met het algoritme zijn dit er 11.000. De inspecteur kan nu zijn of haar expertise inzetten om de gegevens te interpreteren. Verkijk: ‘Uiteindelijk gaat de kwaliteit van de inspectie hiermee omhoog.’

Een extra voordeel van de nieuwe werkwijze is dat de ingenieurs de digital twin kunnen bewaren. Daardoor wordt het makkelijker de slijtage van een constructie door de tijd heen te volgen.

De automatische schadebeeldherkenning is al meerdere keren gebruikt. Zo heeft Antea Group in 2021 de boogconstructie van een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal met de nieuwe aanpak geïnspecteerd. Dat project, van de eerste dronevlucht tot de oplevering van het rapport, duurde al met al veertien dagen. Dat is twee keer zo snel als met de traditionele methode: normaal gesproken kost alleen de analyse van de beelden een inspecteur al één of twee weken.

klik hier voor het verhaal uit nlingenieurs.nl

Inspecties op bruggen door fotogrammetrie, naast drones gebruiken we ook hoge resolutie fotocamera’s zoals de Sony A7RV en De Fuji GFX 100. Bovenstaand voorbeeld omvatte nog zo’n 10.000 foto’s. We werken nu ook aan bruggen die al uit meer dan 50.000 foto’s worden opgebouwd, met “digital twins” in zeer hoge resolutie.

Vorige
Vorige

Onze werkpaarden

Volgende
Volgende

Thermografie