Virtual Reality is een omgeving die met computers of smartphones wordt gegenereerd en via een speciale VR bril of eenvoudige cardboard te bekijken is. De gebruiker ziet en hoort een levensechte ervaring die vaak interactief is. Het is mogelijk de omgeving te verkennen en manipuleren. In de nabije toekomst kunnen we de virtuele realiteit ook voelen en zelfs ruiken. Het einddoel is een ervaring die niet meer van echt te onderscheiden is.

HISTORIE VAN VR

Het enorme schilderij Panorama Mesdag uit 1881 brengt je virtueel naar het strand, dit soort principes vormen ook de basis van 360 graden video, een onderdeel van VR. In de jaren vijftig van de vorige eeuw werden grote beeldschermen gebruikt in combinatie met luidsprekers om een virtuele realiteit vorm te geven. In de jaren tachtig werd de term “Virtual Reality” voor het eerst gebruikt. Door de beperkte rekenkracht van computers werd VR alleen toegepast in een industriële omgeving.

In de jaren negentig waren er experimenten zoals de VR-1 Motion Simulator van Sega met een stereoscopisch beeld en registratie van hoofdbewegingen. Nintendo kwam met de Virtual Boy, een stereoscopische headset met een monochroom beeld. Beide systemen wisten het grote publiek niet te bereiken.

Het was Palmer Luckey die met een Kickstarter campagne voor de Oculus VR het virtuele balletje aan het rollen bracht. Dit was een VR headset gericht op de eindconsument en werd direct een weergaloos crowdfunding succes. Google zou snel volgen met de Google Cardboard, een kartonnen houder voor smartphones.

In 2016 kwamen de eerste “serieuze” consumenten VR headsets op de markt, de Oculus Rift en de HTC Vive. Beide werken op basis van een PC. Oculus werd opgekocht door Facebook, de Vive is ontwikkeld door HTC en Valve. Naast deze PC headsets zijn er ook mobiele oplossingen zoals de Cardboard van Google en de Gear VR van Samsung.

Wouter Borre Productions houdt zich al sinds 2004 bezig met Virtual Reality, toen werd de eerste 360 graden foto geproduceerd van de Plechelmus Basiliek te Oldenzaal. Het bekijken van zo’n 360˚ foto was destijds nogal lastig, je had een (voor die tijd) krachtige computer nodig om deze foto’s te bekijken, daarnaast moesten ook nog de nodige players worden gedownload. Nu beschikt vrijwel iedereen wel over een smartphone en dus is de mogelijkheid om VR te beleven dichterbij dan ooit.

Wouter Borre Productions biedt VR producties die kunnen bestaan uit 360˚ foto’s en videos, pdf’s, weblinks, hotspot, normale foto’s, normale videos, teksten etc. etc.

 

Menu